Markkinointi ja mainokset
HYVÄ MAINOS
- tehokas viestimään tavoitteensa kohdeyleisölle ja saa heidät toimimaan halutulla tavalla
- selkeä ja ytimekäs, ei liikaa informaatiota
- mielenkiintoinen, mukana kenties huumoriakin
- visuaalisesti houkutteleva grafiikka (värit, symbolit, kuvat, ym.)
- uskottava ja luotettava viesti, esim.
- "Meidän toimintaa tukevat seuraavat yritykset (logot)..."
- "4A-luokka on rohkeasti auttanut ja aktivoinut monia palvelutalon ikäihmisiä pelaamalla heidän kanssaan pelejä ja lukemalla heille sanomalehtiä. Suosittelen sydämellisesti heidän palveluitaan! -Sini Suomalainen, Palvelutalo Poutapilvi"
- selkeä kutsu toimintaan, esim.
- "Tule kokemaan hauska ja jännittävä ilta 6.luokan diskossa yhdessä kavereiden kanssa!"
- "Tule tekemään edullisia ja laadukkaita ostoksia joulumyyjäisiimme!"
- "Ota rohkeasti yhteyttä ... !"
- ottaa huomioon viestintäkanavan ja kohdeyleisön välisen yhteyden: se mukauttaa viestinsä ja muotonsa kanavan vaatimuksiin ja hyödyntää kanavan tarjoamia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia
- Kysymyksiä:
- Mikä tapahtuma on kyseessä ja kuka sen järjestää?
- Mitä tapahtumassa tapahtuu? Mitä se sisältää?
- Miksi sinne kannattaa tulla?
- Missä se tapahtuu?
- Milloin tapahtuma järjestetään?
- Kenelle tapahtuma on tarkoitettu (kohderyhmä)?
- Onko sisäänpääsymaksu ja jos on, minkä hintainen?
- Huom! Mainoksia laitetaan vain niille varatuille paikoille, kuten kauppojen ja koulujen ilmoitustauluille, ja tarvittaessa kysytään siihen erillinen lupa.
Erilaisia mainoksia
- Mainosposteri tai flyeri (lentolehtinen)
- käsin, esim. kartonki ja tussit - muista värit, selkeä teksti, symbolit/piirrokset ja iskulauseet!
- digitaalisesti, esim.
- Paint -ohjelmalla
- Canva-ohjelmalla:
- Jingle
- lyhyt äänilogo
- esim. hyräily, laulu, soittimella soitettu melodia tai rytmi
- Mainosvideo
- esim. mobiililaitteella
- kesto n. 30 s.
- perustiedot, kuten mitä myytte, miksi tuotetta/palvelua kannattaa ostaa, kenelle se on suunnattu, jne.
- positiivinen tunnelma (ääni ja kuva)
Erilaisia tiedotuskanavia
- omat nettisivut ja verkkokauppa: omat tuotteet/palvelut (kuvat, kuvaukset, hinnat)
- myynti Tomerat-sovelluksen kautta (ns. verkkokauppa)
- sosiaalinen media
- lehti-ilmoitukset ja radiomainonta
- ilmaispalstat, kuten Menovinkit
- Mediatiedotepohja STT.pdf 58.58 KB