Pilkkikisat
PILKKIKISOJEN JÄRJESTÄMINEN
- Perustiedot:
- Mikä on pilkkikisojen nimi?
- Milloin pilkkikisat kannattaa järjestää?
- Missä saa pilkkiä?
- Millainen on tapahtuman logo?
- Mitä, jos tapahtuman aikana sataa lunta? Kestävätkö jäät?
- Palokunnalta saa apua pelastussuunnitelman laatimisessa ja tapahtumailmoituksen tekemisessä.
- Vapaapalokunta voi tarkistaa jään paksuuden hieman ennen tapahtumaa.
- Millaiset liikennejärjestelyt tarvitaan?
- Miten pilkkimispaikalle pääsee mahdollisimman helposti?
- Paikallinen aurausurakoitsija voi kenties auttaa tiestön aurauksessa ja laittaa tapahtuma-alueelle aurauskeppejä, joilla rajataan alueelle turvallinen pilkkimisalue.
- Missä parkkipaikat sijaitsevat?
- Mitkä ovat kilpailun säännöt?
- ajallinen kesto (esim. 2 h)
- pilkkimisalueen rajat (merkattu esim. aurauskepein)
- Millaisia kaloja saa pyytää?
- Jokaisenoikeuksista onginta ja pilkintä ovat maksuttomia yleiskalastusoikeuksia. Niiden käyttöön ei tarvita lupaa. Onkiminen ja pilkkiminen on kuitenkin kiellettyä lohi- ja siikapitoisten vesistöjen koski- ja virtapaikoissa sekä vesialueilla, joissa kalastus on muun säädöksen tai määräyksen nojalla kiellettyä. Esimerkiksi yksityinen henkilö voi kieltää muita kalastamasta hänen ns. istutusaltaastaan sinne istutettua kalaa. Kalastusta on rajoitettu ajallisilla ja alueellisilla kalastusrajoituksilla sekä esimerkiksi pyydettävien kalojen alamitoilla.
- Lue lisää kalastusrajoituksista täältä.
- Lue lisää jokaisenoikeuksista kalastuksessa täältä.
- Miten ratkaistaan pilkkikisojen voittaja?
- Esim. pyydettyjen kalojen yhteispaino (g) ratkaisee voittajan.
- Mistä saadaan palkinnot (sponsorit)?
- lahjakortit paikallisten yrittäjien palveluihin ja tuotteisiin
- pääsyliput huvipuistoon, seikkailupuistoon, tivoliin, tms.
- matkamuistot ja muut tuotteet (loput tuotteet esim. arpajaisten palkinnoiksi)
- Hienot palkinnot houkuttelevat mahdollisesti enemmän osallistujia.
- Myyntipuhe sponsoreille (esim. puhelimessa):
"Hei. Minä olen ...(nimi, koulu). Järjestämme tällaisen ... (toiminta-ajatus, missä, milloin). Haluaisitteko lahjoittaa meille jonkin palkinnon meidän kisoihin / tapahtumaan? Saatte samalla mainosta palkintojenjakotilaisuudessa / tapahtumassa / mainoksissa."
- Mistä saadaan tuloja?
- osallistumismaksu, esim. aikuinen 10€, lapsi 5€
- kahvilatuotteet
- (arpajaislipukkeet)
- Miten tapahtuman markkinointi hoidetaan?
- Huolella organisoitu ja mainostettu tapahtuma vie pitkälle.
- Hyvä mainos:
- Mikä tapahtuma on kyseessä ja kuka sen järjestää?
- Mitä tapahtumassa tapahtuu? Mitä se sisältää?
- Miksi sinne kannattaa tulla?
- Missä se tapahtuu?
- Milloin tapahtuma järjestetään?
- Kenelle tapahtuma on tarkoitettu?
- Onko sisäänpääsymaksu ja jos on, minkä hintainen?
- Tiedottamisen kanavia:
- Printtimainokset (julisteet, flyerit) mm. kauppojen ilmoitustauluille ja ihmisten koteihin (esim. suomeksi ja englanniksi)
- Sosiaalinen media
- Lehdistötiedote, lehtijuttu
- Ilmaispalstat, kuten Menovinkit
- Lue lisää markkinoinnista ja mainoksista täältä.
- Miten ekologisuus otetaan huomioon tapahtumassa?
- muovipussit jaetaan kisailijoille vain tarpeen mukaan (yksi pussi kerrallaan)
- mahdollisimman vähän pakkausjätettä kahvilan tarjoiluista
- roskien kierrätys
- palkintoina mieluummin palveluita ja hyötytuotteita kuin krääsää
- Miten järjestäjien roolit jaetaan tapahtumassa (lapsi aina aikuisen kanssa)?
- parkkipaikkavastaavat
- kala-asiat
- kalojen punnitukset
- järjestyksenvalvojat
- valokuvaajat
- lipunmyynti: pääsyliput esim. aikuinen 10€, lapsi 5€
- kahvila: kahvi/tee/kaakao, pulla, makkara, karkit, pahvimukit, servietit, jne.
- "Kahvireki", jolla kuskataan syömistä ja juomista pilkkijöille, saattaa parantaa palvelun laatua ja lisätä kahvilan tuottoja.
- Mitä lapset oppivat?
- yhdessä ideointi ja tekeminen
- organisointitaidot
- budjetin laatiminen
- tapahtumien järjestämiseen liittyvät säännöt
- ekologinen ajattelu