Hyvän mielen haasteet (Sponsorit)
HYVÄN MIELEN HAASTEET
- Tukijat: Yritykset, yhteisöt, tai yksityishenkilöt (esim. huoltajat)
- Toteuttajat: Lapset ja nuoret, esim. koululuokat tai harrasteryhmät
- Avustajat: Aikuiset, esim. huoltajat, opettajat, seura-, yhdistys tai järjestöaktiivit
- Teemat
- “Iloa ihmisille” (esim. ikäihmiset, (päiväkoti)lapset tai maahanmuuttajat)
- esitys (esim. musiikki, liikunta, näytelmä, runonlausunta)
- viriketuokio (esim. askartelu, käsityöt, lukeminen, ulkoilu, pelit ja leikit)
- oman osaamisen ja avun tarjoaminen (esim. koti- ja pihatyöt, auton siivous, digiapu)
- “Ympäristön ystävät” (esim. kaupunkiympäristö, luonto, kiertotalous)
- oman osaamisen ja avun tarjoaminen / itse suunniteltu tapahtuma:
- roskienkeruu
- kierrätettävien tekstiilien keräys (uudelleenkäyttö, poistotekstiilit)
- sähkö- ja elektroniikkaromun keräys
- romumetallin keräys
- haitallisten vieraskasvilajien torjunta
- taimien istutus
- tavaranvaihtotori
- ulko/pihatyöt (esim. siivous, haravointi, puutarhatyöt, halkojen pinoaminen, lumityöt)
- "Palvelut yrityksille"
- sisätyöt, esim. siivous, järjestely, ikkunanpesu
- ulkotyöt, esim. siivous, haravointi, puutarhatyöt, halkojen pinoaminen, lumityöt
- "Laajat ja pitkäkestoiset haasteet" (esim. 2 x 1 vk tai 1 kk)
- Hyvän tekemiseen voidaan käyttää myös pidempi aika (esim. 1 vk / 1 kk) ja/tai aktivoida suurempi joukko lapsia ja nuoria mukaan (esim. koko koulu, seura tai kunta). Sponsori voi haasteen päätyttyä maksaa ko. yhteisölle tai ryhmille palkinnon rahana tai tuotteina/palveluina.
- Esimerkkejä pitkäkestoisemmista haasteista:
- kouluympäristön siistinä pitäminen (ulkona / sisällä)
- ruokahävikin vähentäminen (biojäte)
- liikkuminen
- lukeminen
- terveet elämäntavat (esim. ruoka, uni, liikunta, digilaitteet)
- hyvät käytöstavat
- "Viikko koulussa ilman kännykkää" (yläkoulu)
TOIMIKAA NÄIN LAATIESSANNE SPONSORIKIRJETTÄ (ks. alla olevat esimerkit):
Huom! Joillain yrityksillä, yhteisöillä tai yksityishenkilöillä saattaa olla jo valmiita ideoita haasteille (yritysten yhteiskuntavastuu ja muut vastuullisuusteemat), joten niitäkin kannattaa tiedustella.
1. Valitkaa sopiva teema: ”Iloa ihmisille” , “Ympäristön ystävät”, "Palvelut yrityksille" tai "Laajat ja pitkäkestoiset haasteet".
Lukekaa lisää sponsorointi-ideoista täältä, esim.:
2. Valitkaa sopivat toimintatavat (esim. esitys, viriketuokio, oman osaamisen ja avun tarjoaminen, haastetyyppi).
3. Kirjoittakaa haasteesta tarkempi kuvaus, jossa vastaatte lyhyesti kysymyksiin:
- Mitä? Missä? Milloin? Kenelle?
- tilaisuuden kesto
- Miksi on tärkeää järjestää tämä haaste (perustelut)?
4. Mikä on lasten/nuorten rooli haasteen toteutuksessa?
5. Arvio tiimin koosta (jos tiedossa):
- lapset/nuoret ( __ hlöä )
- valvojat (huoltajat) ( __ hlöä )
6. Yhteyshenkilöiden sähköpostiosoitteet ja mahd. puhelinnumerot (1-2 hlöä)
ESIMERKKEJÄ:
- Myyntipuhe yritykselle (esim. kasvotusten / puhelimessa):
"Hei. Minä olen ...(nimi, koulu/ryhmä). Järjestämme tällaisen ... (toiminta-ajatus, missä, milloin). Haluaisitteko tukea meidän ... (tapahtuman nimi)? Saatte samalla mainosta ko. tapahtumassa / mainoksissa / tapahtumasta kirjoitetussa raportissa, jota voitte jakaa omissa some-kanavissanne."
AIHEESEEN LIITTYVIÄ KÄSITTEITÄ
Hyväntekeväisyys
- tarkoittaa toisten auttamista ilman että siihen ensisijaisesti liittyy oman edun tavoittelua
- voi kohdistua esimerkiksi lapsiin, vanhuksiin, vammaisiin ja sairaisiin, eläimiin, ympäristöön tai urheiluun ja liikuntaan
- pitää sisällään mm. vapaaehtoistyön ja lahjoitukset:
- vapaaehtoistyö
- on yksittäisten ihmisten tai yhteisöjen hyväksi tehtyä toimintaa, josta ei saa rahallista korvausta eli palkkaa tai muuta siihen rinnastettavaa hyödykettä
- tehdään omasta vapaasta tahdosta, ilman pakkoa
- ei ole velvollisuutena koettua toimintaa perhettä tai sukua kohtaan
- voi joissain tapauksissa sisältää kulukorvauksia, esimerkiksi matkakorvauksia
- voi tehdä kuka tahansa iästä ja asuinpaikasta riippumatta kykyjensä, aikataulujensa ja voimavarojensa mukaan
- voi tehdä kotimaassa tai ulkomailla
- lahjoitus
- on oikeustoimi, jolla joku luovuttaa tai sitoutuu luovuttamaan vastikkeetta toiselle esineen, oikeuden tai omaisuusarvon
Sponsorointi
- tarkoittaa esimerkiksi tapahtuman, toiminnan, yhteisön tai henkilön tukemista joko rahallisesti tai tarjoamalla tuotteita tai palveluita
- harjoitetaan erityisesti kulttuurin ja urheilun eri aloilla
- vastikkeellista, kaupallista yhteistyötä kahden eri osapuolen, yleensä yrityksen ja kohteen, kesken
- toteutuu, kun sponsori (yksilö tai ryhmä) tarjoaa tukeaan
- Koululuokka tai -ryhmä voi tiedustella sponsorointia esim. paikallisilta yrityksiltä. Vastineeksi yritykset haluavat yleensä medianäkyvyyttä ja oman logonsa esille nostamista tapahtuman yhteydessä.
- Sponsoroinnin suhteen on otettava huomioon yrityksen toimialan sopivuus opintoretkihankkeelle.
Tomerat-sovellus
Tomerat-sovelluksen avulla koululuokat tai lasten ja nuorten harrasteryhmät voivat tehdä yhdessä hyvää jonkin merkittävän yhteiskunnallisen asian, kuten virkeämpien ikäihmisten tai siistimmän ympäristön puolesta. Vaikka hyväntekeväisyys on toisten auttamista ilman siihen ensisijaisesti liittyvää oman edun tavoittelua, voidaan tällaista lasten ja nuorten pienimuotoista varainhankintaa kuitenkin tukea myös sponsorien avulla.