Ruokahävikkihaaste (Sponsorit)

Tiesittekö, että ...
... maailmassa joka neljäs ihminen kamppailee päivittäisestä ruuastaan samalla, kun noin kolmannes maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy syömättä roskiin tai biojätteeksi?
... jos ruokahävikki olisi maa, se olisi maailman kolmanneksi suurin päästöjen aiheuttaja, sillä se tuottaa keskimäärin 8% maailman kasvihuonepäästöistä?
... ruokahävikin ympäristövaikutus on neljä kertaa suurempi kuin kaikilla maailman lennoilla yhteensä?
... ruokahävikki on myös erittäin kallista, sillä se maksaa globaalisti lähes biljoona euroa vuodessa?
... ruokaa menee hukkaan Suomen ravintoloissa yhden vuoden aikana jopa 80 milj. kilogrammaa?
... pelkästään suomalaisen koulusektorin ruokahävikin vuosittainen kustannus on jopa 25 milj. euroa?
... kyseessä on globaali haaste, jonka inhimilliset ja ympäristölliset kustannukset ovat valtavat!
Lukekaa lisää ruokahävikistä täältä.

Ruokahävikkihaaste KOULUSSA
1. Suunnitelkaa koulun ruokahävikkihaaste. Tehkää siitä mainosjuliste joko käsin tai digitaalisesti esim. Canva-ohjelmalla .
2. Etsikää koulullenne sponsori, joka on valmis tukemaan ruokahävikkihaastettanne. Laatikaa sponsorikirje, ks. Hyvän mielen haasteet.
3. Tiedottakaa haasteesta koulun oppilaita, henkilökuntaa ja kotiväkeä. Järjestäkää luokissa tai koulun tilaisuuksissa esityksiä, jotka käsittelevät ruokahävikin vaikutuksia ympäristöön. Keskustelkaa yhdessä siitä, miten jokainen voi tehdä osansa ruokahävikin vähentämiseksi. Esim. kouluruokalan henkilökunnan kannattaa suunnitella ruokailut siten, että annoskoot ja tarjoilumäärät ovat tarkoituksenmukaisia. Oppilaille kannattaa antaa esimerkkejä terveellisestä lautasmallista ja kannustaa ottamaan vain sen verran ruokaa, mitä he todella syövät.
4. Toteuttakaa haaste. Ruokahävikin määrää voidaan mitata ja seurata (esim. kg / päivä) ja se voidaan muuttaa havainnolliseen muotoon mm. pylväsdiagrammien avulla.
5. Raportoikaa haasteesta sponsorille ja muille tahoille. Kirjoittakaa siitä lyhyt ja selkeä kuvaus (oppilaiden ajatukset aiheesta), johon liitätte myös kuvia (ja videoita). Muistakaa varmistaa, että kuvissa esiintyvillä henkilöillä on kuvauslupa. Raportin saatuaan yritys toimittaa sovitun sponsorisumman tai -tuotteet koulullenne. Ks. Hyvän mielen haasteet (Kiitoskirje).
Huom! Ruokahävikkihaasteen tarkoituksena on vähentää ruokahävikkiä askel kerrallaan. Pienillä muutoksilla voi olla suuri vaikutus pitkällä aikavälillä!

Ruokahävikkihaaste KOTONA

Lue lisää esim.
Hyvän mielen haasteet

Myynti, Palvelu, Tapahtuma, Lapset

Juhlamestarit

Oletteko kiinnostuneita järjestämään lasten juhliin ohjelmaa, kuten leikkejä ja pelejä? Voisitteko kasata luokaltanne pienen porukan, joka suunnittelisi ja toteuttaisi noin 4-8-vuotiaiden lasten synttärijuhliin kivaa ohjelmaa?

Myynti, Tuote, DIY

DIY Graffitit

Jos teidän ryhmästä löytyy piirtämisestä kiinnostuneita, he voivat tehdä itse suunniteltuja graffiteja ja piirroksia. Kyseessä voi olla esim. nimikyltit, mainokset ja syntymäpäiväkortit. Työt voidaan tehdä käsin tai digitaalisesti. Töiden myynti onnistuu esimerkiksi Tomerat-sovelluksen kautta.

Myynti, Tapahtuma, Palvelu

Markkinointi ja mainokset

Hyvä tuote tai palvelu ei yksin riitä, vaan asiakkaiden on myös tiedettävä siitä. Markkinointi on siis tärkeää, sillä se vaikuttaa myyntiin, joten aloittakaa se hyvissä ajoin ennen tapahtumaa! Täältä löytyy lisätietoa erilaisten mainosten tekemiseen.