Ruokahävikkihaaste (Sponsorit)

Tiesittekö, että ...
... maailmassa joka neljäs ihminen kamppailee päivittäisestä ruuastaan samalla, kun noin kolmannes maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy syömättä roskiin tai biojätteeksi?
... jos ruokahävikki olisi maa, se olisi maailman kolmanneksi suurin päästöjen aiheuttaja, sillä se tuottaa keskimäärin 8% maailman kasvihuonepäästöistä?
... ruokahävikin ympäristövaikutus on neljä kertaa suurempi kuin kaikilla maailman lennoilla yhteensä?
... ruokahävikki on myös erittäin kallista, sillä se maksaa globaalisti lähes biljoona euroa vuodessa?
... ruokaa menee hukkaan Suomen ravintoloissa yhden vuoden aikana jopa 80 milj. kilogrammaa?
... pelkästään suomalaisen koulusektorin ruokahävikin vuosittainen kustannus on jopa 25 milj. euroa?
... kyseessä on globaali haaste, jonka inhimilliset ja ympäristölliset kustannukset ovat valtavat!
Lukekaa lisää ruokahävikistä täältä.

Ruokahävikkihaaste KOULUSSA
1. Suunnitelkaa koulun ruokahävikkihaaste. Tehkää siitä mainosjuliste joko käsin tai digitaalisesti esim. Canva-ohjelmalla .
2. Etsikää koulullenne sponsori, joka on valmis tukemaan ruokahävikkihaastettanne. Laatikaa sponsorikirje, ks. Hyvän mielen haasteet.
3. Tiedottakaa haasteesta koulun oppilaita, henkilökuntaa ja kotiväkeä. Järjestäkää luokissa tai koulun tilaisuuksissa esityksiä, jotka käsittelevät ruokahävikin vaikutuksia ympäristöön. Keskustelkaa yhdessä siitä, miten jokainen voi tehdä osansa ruokahävikin vähentämiseksi. Esim. kouluruokalan henkilökunnan kannattaa suunnitella ruokailut siten, että annoskoot ja tarjoilumäärät ovat tarkoituksenmukaisia. Oppilaille kannattaa antaa esimerkkejä terveellisestä lautasmallista ja kannustaa ottamaan vain sen verran ruokaa, mitä he todella syövät.
4. Toteuttakaa haaste. Ruokahävikin määrää voidaan mitata ja seurata (esim. kg / päivä) ja se voidaan muuttaa havainnolliseen muotoon mm. pylväsdiagrammien avulla.
5. Raportoikaa haasteesta sponsorille ja muille tahoille. Kirjoittakaa siitä lyhyt ja selkeä kuvaus (oppilaiden ajatukset aiheesta), johon liitätte myös kuvia (ja videoita). Muistakaa varmistaa, että kuvissa esiintyvillä henkilöillä on kuvauslupa. Raportin saatuaan yritys toimittaa sovitun sponsorisumman tai -tuotteet koulullenne. Ks. Hyvän mielen haasteet (Kiitoskirje).
Huom! Ruokahävikkihaasteen tarkoituksena on vähentää ruokahävikkiä askel kerrallaan. Pienillä muutoksilla voi olla suuri vaikutus pitkällä aikavälillä!

Ruokahävikkihaaste KOTONA

Lue lisää esim.
Hyvän mielen haasteet

Myynti, Palvelu, Tuote

Oman logon, etiketin ja pakkauksen suunnittelu

Oman logon, etiketin tai pakkauksen suunnittelu ja toteutus tuovat lisäarvoa luokan tuotteiden ja palveluiden myyntiin. Voitte hyödyntää itse suunniteltua logoa omien tarjottavien tuotteiden ja palveluiden etiketeissä ja pakkauksissa. Intoa ja luovuutta suunnitteluun!

Sponsori, Tapahtuma, Kulttuuri, Ihmiset

Kieli- ja kulttuuritoimintaa maahanmuuttajille (Sponsorit)

Suomessa asuu paljon maahanmuuttajia, jotka haluaisivat lisäharjoitusta suomen kielessä ja suomalaiseen kulttuuriin tutustumisessa. Samalla olisi mahdollisuus oppia toinen toiselta ja kehittää myös uusia ystävyyssuhteita. Löytäisittekö tähän monikulttuuriseen toimintaan sponsorin?

Sponsori, Tapahtuma, Ympäristö, Kiertotalous

Tavaranvaihtotori (Sponsorit)

Tavaranvaihtotori on kierrätystä parhaimmillaan: tuo tullessasi jotain itsellesi tarpeetonta ja vie mennessäsi jotain tarpeellista! Toisen turha voi olla toisen aarre! Voisiko tapahtumaan yhdistää ympäristöalan toimijoita, järjestöjä ja yrityksiä? Niistä voisi löytyä myös tapahtuman sponsori(t)!