Oman logon, etiketin ja pakkauksen suunnittelu
Muistilista oman LOGON suunnitteluun:
- Mitkä symbolit ja värit kuvastavat teitä tai myytävää tuotettanne/palveluanne? (esim. koiran lelut -> koira, korumyynti -> korut)
- yksinkertainen, selkeä (ei liian pieniä yksityiskohtia)
- helposti tunnistettava
- erottuva, mieleenpainuva
- selkeä, luettava fontti
- värit sopivat hyvin yhteen (sama sävyalue eli saman värin eri sävyjen TAI väriympyrän vastavärien yhdistäminen)
- ei liian montaa väriä (esim. 2-3 väriä siten, että yksi pääväri, jota käytetään enemmän ja muut 1-2 väriä vahvistavat sitä, esim. vihreä 60% - punainen 30% - musta 10%)
- värit herättävät tunteita, esim.
- punainen: kiire, tärkeys, energisyys, toiminta, voima, rakkaus
- sininen: rauhallisuus, luotettavuus, turvallisuus, tuottavuus
- keltainen: onnellisuus, iloisuus, elinvoimaisuus, nuorekkuus
- oranssi: innostus (liiallinen käyttö: vaarasta varoittaminen, ahdistuneisuus)
- vihreä: terveys, luonnonmukaisuus, hyvinvointi, tasapaino, päättäväisyys
- lila: viisaus, kunnioitus, luovuus
- musta: auktoriteetti, voima, pysyvyys, äly, viisaus
- harmaa: käytännöllisyys, ajattomuus (liiallinen käyttö: vanhuus, mitättömyys)
- valkoinen: puhtaus, aitous, neutraalius, luovuus
- monipuolisesti käytettävissä erilaisissa printtimateriaaleissa, kuten tee- ja kahvipaketeissa, vihkoissa tai pipoissa
Opi lisää, esim.
Muistilista oman PAKKAUKSEN ja ETIKETIN suunnitteluun
1. Tee tarkkaa taustatyötä:
- Onko teillä kilpailijoita?
- Mitä on jo tehty?
- ideoiden poimiminen sieltä sun täältä, mutta ei saa suoraan kopioida
- tuotteen kohderyhmä (asiakkaat) - millainen etiketti ja pakkaus toimisi heille?
2. Pakkaus:
- Miten tuotepakkausta voi hyödyntää käytön jälkeen, tai onko se kierrätettävää materiaalia? (esim. lasipurkit, kartonkipakkaukset, pahvilaatikot, vessapaperirullat)
- Onko pakkaus käyttäjäystävällinen eli käytännöllinen ja kätevä?
- Onko tuotepakkaus tarvittaessa uudelleen suljettava?
- Käytä tarvittaessa läpinäkyvää pakkausmateriaalia, jolloin itse tuote jää selvästi näkyviin.
- Muista tuotteen turvallisuus (hygienia, säilyvyys, käytettävyys): esim. syötävät tuotteet tarvitsevat erilaisen pakkauksen kuin joulukortit tai itsetehdyt saippuat.
- Millaiselle pinnalle etiketti tulee? (kartonki, muovi, kangas, jne.)
3. Etiketti:
- selkeä, yksinkertainen (vähemmän on enemmän)
- tekstin ja kirjainten selkeä asettelu: helpottaa viestin perillepääsyä antamalla tekstille oikeanlaisen visuaalisen muodon
- tarkka värien, fonttityylin ja -koon valinta tekstille (digimuodossa / käsin kirjoitettuna)
- sopivan kirkkaat ja selkeät kuvat
- ainakin logo/nimi, sisältö, raaka-aineet ja mahdolliset varoitukset
- sopiva määrä huumoria tai hauskuutta tekee tuotteesta mielenkiintoisemman
- Pidä mielessä etiketin muunneltavuus uusiin tuotteisiin: älä aloita kaikkea alusta, vaan hyödynnä jo olemassa olevaa uuden kehittelyssä!