MUISTILISTA: Tapahtuman järjestäminen

TAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN

1. Ideointi

2. Idean valinta

3. Suunnittelu ja järjestäminen

4. Itse tapahtuma

5. Arviointi


ESIMERKKEJÄ TAPAHTUMAN JÄRJESTÄMISEEN LIITTYVISTÄ TYÖRYHMISTÄ JA NIIDEN TEHTÄVISTÄ

A) TIEDOTUS JA MARKKINOINTI

B) LUVAT JA TALOUSASIAT

C) TILAT JA TURVALLISUUS

D) TAPAHTUMAN OHJELMA

E) TAPAHTUMAN RUOKAILU


MUUTA HUOMIOITAVAA

Käteisen käsittely vie usein paljon aikaa tapahtuman aikana. Jonot pitenevät ja asiakkaat turhautuvat. Jos asiakkaat voivat ostaa herkku- ja aktiviteettilipukkeita / poletteja pääsymaksun yhteydessä lipunmyynnistä tai kenties jo ennakkoon, asiakaspalvelu sujuu huomattavasti tehokkaammin. Kortilla maksaminen voi olla myös vaihtoehto käteiselle.
Pääsymaksun hinta kannattaa pitää sopivan alhaisena (esim. 1-2 € / henkilö), jotta tapahtumaan saataisiin riittävästi ihmisiä. Tällöin muilla aktiviteeteilla voidaan rahastaa lisää. Leima käteen toimii hyvin pääsylippuna.
Tapahtumissa voidaan käyttää paperista tehtyjä lipukkeita tai vaihtoehtoisesti poletteja eli rahakkeita, joita voidaan ostaa esim. pääsymaksun yhteydessä lippukassalta. Lipukkeilla tai poleteilla voidaan ostaa herkkuja ja aktiviteetteja tapahtuman aikana. Ne ovat siis rahan kaltaisia välineitä, joita voidaan käyttää rahan asemasta, kun halutaan vähentää rahan ja kortin käyttöä. Poletit voivat olla ekologinen vaihtoehto lipukkeille, jos esim. koulun vanhempainyhdistys ostaa niitä itselleen ja vuokraa/lainaa niitä luokkien järjestämiin tapahtumiin. Polettien arvo kannattaa määritellä (esim. 1 poletti = 1 €), jolloin maksuvaluutan arvo pysyy samana ja väärinkäytöksiltä vältytään. Poletteihin kannattaa painattaa / kaiverruttaa koulun tai vanhempainyhdistyksen nimi / logo.
Lue lisää esim. https://www.ogg.fi/mainoslahjat/poletit/
Toiminta- ja myyntipisteiden määrä vaikuttaa siihen, kuinka monta huoltajaa / aikuista tarvitaan valvojiksi tapahtumaan, jotta yleinen järjestys säilyy ja jonot eivät kasva liian pitkiksi. Esimerkiksi diskon järjestämisessä (100-200 osallistujaa) olisi järkevää olla vähintään 10 aikuista: järjestyksenvalvojat (4), lippukassa (1-2), herkkukioski (1-2), toimintapisteet (2-4). Isoissa tapahtumissa on hyödyllistä tehdä yhteistyötä toisen luokan kanssa (esim. 5AB), jolloin avuksi voidaan saada enemmän aikuisia. Vaikka lapset hoitavat toimintapisteiden organisoinnin ja myynnin, on (lähes) jokaisella pisteellä hyvä olla aikuinen katsomassa heidän peräänsä. Koulun sisä- tai ulkokartta voisi auttaa toimintapisteiden merkkaamisessa ja paikkojen hahmottamisessa.


Lue lisää tapahtuman järjestämisestä, esim.
https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2019/06/Meid%C3%A4n-juttu-nuoret-tapahtuman-j%C3%A4rjest%C3%A4jin%C3%A4.pdf

Opintoretket, Retkikohde, Retkiohjelma, Turvallisuus

Mikä on opintoretki?

Opintoretkiksi luetaan opintovierailut, päiväretket ja leirikoulut. Opintoretket monipuolistavat ja syventävät koulun oppimisympäristöjä, lisäävät uusien ja erilaisten menetelmien ja työtapojen käyttöä, tuovat vaihtelua kouluarkeen ja siten ne voivat edistää oppilaiden hyvinvointia sekä yhteishenkeä.

Opintoretket, Varainhankinta, Pankkitili

Luokan pankkitilin perustaminen

Yksi huoltajista avaa luokalle käyttötilin oman pankkitilinsä rinnalle (tilinomistaja). Lisäksi raha-asioiden hoitajiksi on suositeltavaa valita 1-2 vastuuhuoltajaa (tilinkäyttöoikeuden haltijat). Eri pankeilla on hieman erilaisia käytänteitä, joten kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja toimia sen ohjeiden mukaan.

Opintoretket, Leirikoulu, Muistilista

MUISTILISTA: Mitä mukaan opintoretkelle?

Oppilaiden ja huoltajien kanssa kannattaa sopia etukäteen siitä, mitä opintoretkelle otetaan mukaan. Liian suuret rahamäärät tai arvokkaat esineet on syytä jättää kotiin. Opettaja tai retkikohde voi laatia oppilaille kirjallisen pakkauslistan, joka vaihtelee vuodenajasta, säästä ja kohteesta riippuen.