Mikä on opintoretki?
Opintoretki
- perustuu maksuttomuuteen, yhdenvertaisuuteen ja vapaaehtoisuuteen oppilaiden, huoltajien ja opettajan näkökulmasta.
- on koulun ulkopuolella tapahtuvaa opetusta, jota ohjaa opetusta säätelevä lainsäädäntö, opetussuunnitelma ja Opetushallituksen linjaukset.
- voidaan tehdä kaupungin/kunnan sisäpuolella (esim. kulttuurikohteet) tai ulkopuolella (esim. liikunta- ja luontokohteet).
- on opintovierailu (kesto yleensä 1-3h), päiväretki (1 päivä) tai leirikoulu (yleensä 1-4 yötä).
- perustuu opintoretkisuunnitelmaan, jonka rehtori hyväksyy.
- on koulun vuosisuunnitelmaan merkitty retki (yleensä 6-12 kk ennen retkelle lähtöä).
Opintoretken kohteen ja ohjelman valinta
- Oppilaiden kuuleminen: Mllainen opintoretki tai leirikoulu olisi heille mieluisin? Onko opintoretki enemmän oppimiseen painottuva, kulttuurimatka vai esimerkiksi liikunnallinen aktiiviretki?
- Onnistunut opintoretki tarjoaa jokaiselle osallistujalle jotain, joten se kannattaa suunnitella siten, että mahdollisimman moni oppilas kokisi sen omakseen.
- Äänestystapoja: suljettu lippuäänestys, ryhmätyöt eri retkikohteista ja niistä äänestäminen, jne.
- Huoltajien kuuleminen: selkää ja vastuullista suunnittelua huoltajien kesken
- Opettajan suostumus opintoretkelle lähtöön:
- Opettajalla on ensisijainen vastuu oppilaistaan koko opintoretken ajan, vaikka huoltajiakin osallistuisi opintoretkelle.
- Opettajan apua tarvitaan sopivan opetussuunnitelmaa tukevan toiminnan löytämisessä sekä retkelle lähtijöiden osoitteiden ja syntymäaikojen toimittamisessa retkikohteen järjestäjälle.
- Opettaja ei ole kuitenkaan vastuussa opintoretken varainhankintaan liittyvistä asioista. Se on huoltajien tehtävä.
- Opintoretken tavoitteiden linkittäminen opetussuunnitelmaan (POPS2014):
- opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK, ilmiöoppiminen)
- laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden hyödyntäminen monipuolisissa oppimisympäristöissä, esim.
- L1: Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- L2: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- L4: Monilukutaito
- L5: Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (TVT-taidot)
- L6: Työelämätaidot ja yrittäjyys
- L7: Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- tukee yksilöllistä ja yhteisöllistä oppimista, kasvua ja vuorovaikutusta
- ruokkii uteliaisuutta, edistää oppimisen iloa ja luovuutta
- tarjoaa sosiaalisia, fyysisiä, emotionaalisia ja esteettisiä elämyksiä
- koostuu eri osapuolten (huoltajat, oppilaat, opettaja) yhteisestä:
- suunnittelusta: retkikohteen valinta, retkiohjelma, pelisäännöt, varainhankinnan ideat
- varainhankinnasta: projektien, tapahtumien, tempausten ja myyntituotteiden sekä -palveluiden avulla kerättävät varat (pääasiassa oppilaat ja huoltajat)
- opintoretken toteutuksesta: opettajan osallistuminen välttämätöntä (jakamaton vastuu oppilaista)
- arvioinnista: koko prosessin reflektointi (esim. itse- ja vertaisarviointi) sekä dokumentointi (esim. teksti, kuvat, videot)
- Huoltajat välittävät tarvittavat tiedot opettajalle/koululle.
- Retkikohteeseen pääsy tulisi olla suhteellisen helposti saavutettavissa: matkan pituus ja aika, matkakulut, sopiva määrä ohjelmavaihtoehtoja ja sopusuhtaiset hinnat.
- Kaikilla oppilailla on yhdenvertainen mahdollisuus osallistua retkelle.
- Jokaisella oppilaalla on tarvittaessa mahdollisuus valita opintoretkeen sisältyvän maksullisen ja maksuttoman vaihtoehdon välillä riippumatta omasta tai perheen osallistumisesta varainhankintaan.
- Jos oppilas ei halua tai estyy lähtemästä opintoretkelle, hänelle järjestetään vaihtoehtoista ohjelmaa koululla toisen ryhmän tai luokan kanssa.
Opintoretken turvallisuus
- Opintoretkelle osallistuminen on opettajalle vapaaehtoista: opettaja voi esimerkiksi vastuuseen tai turvallisuusuhkiin vedoten todeta, ettei retkeä voida järjestää.
- Opettajan vastuu oppilaistaan on retken aikana jakamaton, eikä huoltajien mukanaolo vähennä opettajan vastuuta.
- Opintoretken pelisäännöt on käyty läpi yhdessä sekä koulussa että kotona: kaikkien huoltajien on annettava kirjallinen suostumus siihen, että heidän lapsensa voi osallistua retkelle ja että he hyväksyvät sovitut säännöt ja suunnitelmat.
- Opettaja ja rehtori ovat etukäteen arvioineet retkelle lähtevien valvojien määrän ja sen, tarvitaanko mukaan useampi opettaja, koulunkäyntiavustaja tai muita aikuisia.
- Sisältää oppilaiden ja opettajan vakuutusturvan retken ajan (sisältäen matkat).
- Ei sisällä mukaan lähtevien huoltajien vakuutuksia.
- Koulun ulkopuoliseen opetukseen liittyvillä matkoilla tai retkillä käytetään vain tilausbusseja tai julkisia kulkuneuvoja, joten opettaja tai huoltajat eivät saa kuljettaa oppilaita omilla autoillaan.