Opintoretkiprosessin mahdollisia hyötyjä
OPINTORETKIEN ja VARAINHANKINNAN mahdollisia hyötyjä
Yksilön kannalta:
- omien kykyjen hahmottaminen
- onnistumisen kokemukset ja itseluottamus
- käytännön tiedot ja taidot, toiminnallisuus
- yritteliäisyystaidot, kuten
- omatoimisuus ja vastuunkanto
- rohkeus ja sinnikkisyys
- yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
- organisointi- ja ongelmanratkaisutaidot
- rahan arvon ymmärtäminen
Ryhmän kannalta:
- yhdessä tekeminen
- kaverisuhteet ja ryhmähenki
- yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
- erilaisuuden suvaitseminen
- hyvinvoinnin lisääntyminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen
Opettajan kannalta:
- autenttisten oppimiskokemusten mahdollistaminen
- oppilaantuntemuksen syventyminen
- uudet tavat arvioida oppilaita
- kodin ja koulun välinen yhteistyö
- Opintoretken tavoitteiden linkittäminen opetussuunnitelmaan (POPS2014):
- opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK, ilmiöoppiminen)
- laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden (ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen) soveltaminen käytäntöön:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Viestintä- ja mediataidot (äidinkieli ja kirjallisuus; Monilukutaito (L4), TVT-osaaminen (L5))
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Yhteiskunnan kannalta:
- Koulun ulkopuolella järjestettävällä opetuksella luodaan toimintakulttuuria, johon kuuluu vuorovaikutus ja yhteistyö ympäröivien yhteisöjen kanssa.
- Opintoretkien avulla voidaan monipuolistaa oppimisympäristöjä ja työtapoja sekä tarjota elämyksiä, jotka innostavat oppilaita oman osaamisensa kehittämiseen.
- Oppilaiden aktiivisuutta ja oppimaan oppimista edistää se, että opiskelu tapahtuu autenttisissa ympäristöissä ja tilanteissa.
- Koulun ulkopuolella järjestettävä toiminta on myös omiaan lisäämään oppilaiden hyvinvointia ja osallistuvaa kansalaisuutta.