Opintoretkiprosessin mahdollisia hyötyjä

OPINTORETKIEN ja VARAINHANKINNAN mahdollisia hyötyjä

Yksilön kannalta:

Ryhmän kannalta:

Opettajan kannalta:

Yhteiskunnan kannalta:

Lue lisää, esim.:
Leirikoulu yksilön, ryhmän ja yhteiskunnan kannalta (Suomen leirikouluyhdistys ry, SLY)
Koulun retket ja leirikoulut (Opetushallitus)
Tavoitteena laaja-alainen osaaminen (POPS2014)

Sponsori, Tapahtuma, Ihmiset, Ympäristö

Hyvän mielen haasteet (Sponsorit)

“Mitä me voisimme tehdä, että muut ympärillämme voisivat paremmin?” Tomerat-sovelluksen ja sponsorin avulla voitte tehdä hyvää yhdessä muiden ryhmän jäsenten kanssa suunnittelemalla ja toteuttamalla jonkin yleiseen hyvinvointiin liittyvän haasteen. Samalla pääsette lähemmäs varainhankintatavoitettanne.

Opintoretket, Pelisäännöt, Oppilaat, Huoltajat

ESIMERKKI: Opintoretken pelisäännöt (Opettaja)

Hyvissä ajoin ennen opintoretkelle lähtöä opettaja laatii oppilaiden kanssa yhteiset pelisäännöt, jotka oppilaat sekä huoltajat allekirjoittavat. Pelisääntöjen avulla opintoretkestä tulee mukavampi kaikille osallistujille. Sääntöjen rikkomisesta aiheutuvat toimenpiteet kirjataan myös ylös.

Opintoretket, Suunnitelma, Opettaja, Esimerkki

ESIMERKKI: Opintoretkisuunnitelma (Opettaja)

Opettaja laatii opintoretkisuunnitelman, joka noudattaa Suomen lakeja ja kunnan/kaupungin sekä koulun ohjeita. Rehtori hyväksyy suunnitelman hyvissä ajoin ennen retkeä ja liittää sen koulun vuosisuunnitelmaan. Suunnitelmasta selviää muun muassa retken tavoitteet, järjestelyt ja valvontavastuut.