Hyvät käytöstavat asiakaspalvelussa
Muista hyvät käytöstavat:
- Tervehdi aina ensin: "Hei. Moi. Hyvää päivää."
- Katso silmiin.
- Puhu selkeällä ja kuuluvalla äänellä.
- Kättele, jos mahdollista. Koronapandemian seurauksena kättely on vähentynyt huomattavasti.
- Jos ette tunne entuudestaan, esittele myös itsesi (oma nimi, mitä asiasi koskee). Suuressa massatapahtumassa, kuten myyjäisissä, se ei välttämättä ole mahdollista ja tarpeen, mutta yksittäisissä "asiakastapaamisissa" sillä on suuri merkitys.
- Vastaa kohteliaasti, kun sinulta kysytään. Lapsikin voi kysyä vastakuulumisia.
- Pyydä lupa: "Saisinko...?"
- Käytä sanoja: "Kiitos. Ole hyvä. Anteeksi."
- Kuuntele tarkasti ja pyydä tarvittaessa suunvuoroa kohteliaasti: "Saisinko kertoa...?"
- Ole kärsivällinen.
- Vain hyvät asiat sanotaan ääneen, ja mölyt pidetään mahassa (esim. ruma kielenkäyttö).
- Jos yskit tai aivastat, tee se poispäin henkilöstä ja hihaasi.
- Nenän kaivaminen ym. suoritetaan omissa oloissa.
- Kiitä lopuksi henkilön ajasta/vierailusta ja toivota esim. "Hyvää päivänjatkoa!" tai "Kiitos ja hei! tai "Kiitos ja näkemiin!"
- Jos menet ovesta, muista tarkistaa, voisitko pitää sitä auki muillekin.